یک کالکشن میتواند مجموعهای از کفش، لباس، اکسسوری یا ترکیبی از این موارد باشد. یک طراح لباس موظف است برای به نمایش گذاشتن ایده و طرحهای خود، کالکشن مختص به خود را ایجاد کند تا بتواند همه کارها، از طراحی تا دوخت لباس را در زمان مشخص انجام دهد.
نحوه کالکشن سازی برند خود در طراحی لباس

در ابتدا باید بدانید که هر برند دارای یک هویت خاص است که برای شکل دادن به این هویت نیاز به ساخت کالکشن دارد، در واقع کالکشن سازی به هویت و ساختاردهی یک برند کمک میکند. کالکشن سازی در طراحی لباس به معنای طراحی مجموعهای خلاقانه، هماهنگ و متناسب با یک تم و موضوع مانند فصل، طبیعت، بنای معماری یا هویت فرهنگی که طراح از آن الهام گرفته، است.
کالکشنسازی در طراحی لباس، یکی از مراحل مهم برای فرد است که به او کمک میکند استعداد، سبک وخلاقیت خود را در طراحی مد به نمایش بگذارد.
مراحل کالکشن سازی لباس
بررسی تم و مفهوم: انتخاب یک تم و مفهوم خاص که الهامبخش طراحی کالکشن باشد، مانند طبیعت، هنر، یا تاریخ.
تحقیق در رابطه با تم: جمعآوری اطلاعات و تحقیق در مورد تم انتخاب شده برای ایجاد درک بهتر از آن.
ساخت مودبرد: استفاده از مودبرد برای جمعآوری تصاویر، پارچهها و رنگهای مرتبط با تم کالکشن.
انجام طراحی اولیه: طراحی طرحهای اولیه به صورت دستی یا با استفاده از نرمافزار طراحی.
انتخاب پارچه و رنگ: انتخاب پارچه و رنگ مناسب با توجه به فصل، سلیقه مخاطب و تم کالکشن.
نمونهسازی: ساخت نمونه از طرحها برای بررسی و اصلاح ایرادات احتمالی با استفاده از پارچههای ارزان.
تولید و ارائه کالکشن: تولید نهایی طرحها و ارائه آنها در نمایشگاهها یا فشن شوها برای جلب نظر رسانه و مشتری.
معرفی انواع کالکشن سازی در طراحی لباس
انواع کالکشن سازی در طراحی لباس
طراحان لباس با توجه به بودجه خود میتوانند کالکشن کوچک با تعداد ده الی دوازده مدل یا کالکشن متوسط با تعداد بیست الی سی و پنج مدل و یا کالکشنهای بزرگ بالای شصت مدل را داشته باشند. طراح موظف است هنگام کالکشن بندی ترند بودن، کاربردی بودن و یکپارچگی و منسجم بودن کالکشن را در نظر بگیرد. به طور کلی کالکشن سازی در طراحی لباس به دو دسته هنری و تجاری تقسیم میشود که کالکشن سازی تجاری، زیرمجموعههایی نیز دارد که در ادامه به توضیح هر یک از آنها پرداختهایم.
1- کالکشنسازی هنری
کالکشن سازی هنری برای به نمایش در آوردن استعداد و سبک طراح به همراه خلاقیت و نوآوری، تولید میشود که معمولا شامل لباسهایی عجیب، فانتزی و منحصر به فرد و گاهی غیرقابل استفاده برای عموم است. حتی گاهی این لباس ها را بر روی مولاژ طراحی لباس به نمایش در می آورند.
2- کالکشنسازی تجاری
کالکشن سازی تجاری با توجه به نیاز و سلیقهی بازار هدف، طراحی میشود و قابل فروش و استفاده عموم است. این نوع کالکشنها شامل لباسهای اسپرت، شب، مجلسی و عروس هستند. این کالکشن در صنعت مد به صورت فصلی، دو بار در سال یعنی کالکشن بهار- تابستان و کالکشن پاییز- زمستان ارائه میشود. البته برخی برندها کالکشنهای بین فصلی نیز ارائه میدهند که شامل کالکشنهایی است که در ادامه این مطلب به آن اشاره میکنیم:
• کروز کالکشن
کالکشن کروز، که با نام کالکشن ریزوِرت یا کالکشن هالیدی نیز شناخته میشود، شامل محصولاتی است که پیش از تحویل لباسهای بهار و تابستان و پس از لباسهای پاییز و زمستان به بازار عرضه میشود. به بیان دیگر تاریخ عرضه این مجموعهها بین عرضه کالکشن پاییز و کالکشن بهار است. این نوع کالکشنها برای اروپاییهایی که در دو فصل تابستان و زمستان به تعطیلات میروند بسیار مناسب است.
• کالکشن کپسولی
کالکشن کپسولی شامل لباسها و اکسسوریهای کلیدی است. این نوع کالکشن از آیتمهای کمتری تشکیل شده و در مدت محدودی عرضه میشود. کالکشن کپسولی در بین دو کالکشن اصلی بهار و تابستان، پاییز و زمستان برگزار میشود تا نام برند در ذهن مخاطب یادآوری شود. از خصوصیات این کالکشن وابسته نبودن به مد و قابلیت ست شدن آیتمهای لباس با دیگر لباسها است.
• بریج کالکشن
بریج کالکشن از لحاظ ظاهری مشابه محصولات طراح اولیه است اما از پارچههایی با قیمت پایینتر تهیه شده است. این لباسها از اعتبار برند اصلی برخوردار هستند در حالی که قیمت تمام شده لباس به نسبت قیمتی که روی اتیکت آن خورده کمتر است، به این دلیل هم رقابت در این بخش بسیار بالا است. تقریبا تمام برندها برای خود یک بریج کالکشن دارند. طراحان لباس وقتی متوجه میشوند مشتریان محصولات گران قیمتشان رو به کاهش است با ایجاد بریج کالکشن سعی میکنند تا آن مشتری را با قیمت پایینتری حفظ کنند.
• دیفیوژن کالکشن
به نوعی کالکشن سازی برای قشر متوسط، دیفیوژن کالکشن میگویند. این کالکشنها توسط طراحان بزرگ ولی با قیمت کمتری ارائه میشوند. این کالکشنها در فروشگاههای زنجیرهای به فروش میرسند، بنابراین در دسترس افراد بسیار بیشتری قرار میگیرند.
کالکشن سازی در طراحی لباس چه مزایایی دارد؟
طراح لباس با کالکشنسازی خلاقیت و مهارت خود را توسعه میدهد و با ایجاد یک کالکشن جذاب میتواند بازار خود را گسترش دهد و مشتریان بیشتری جذب کند. یک کالکشن موفق میتواند نام و جایگاه طراح را در صنعت مد به عنوان یک هنرمند و کارآفرین بالا ببرد.
عوامل مهم در کالکشنسازی برند شخصی
در ابتدا باید بدانید که رعایت اصول و نکات مهم، به ایجاد یک کالکشن موفق کمک میکند. توصیه میشود در کالکشن سازی برند شخصی خود به نکات زیر توجه کنید.
- مشتری هدف را مشخص نمایید و بشناسید.
- به فصل یا مناسبتی که کالکشن برای آن طراحی شده توجه کنید.
- اصول طراحی لباس مسلط باشید.
- به جزییات و ظرافت در طراحی و تولید توجه کنید.
- برای کالکشن موضوعی الهام بخش انتخاب نمایید.
- از مواد و متریال با کیفیت استفاده کنید.
- استفاده از ایدههای جدید و خلاقیت را فراموش نکنید.
سخن آخر
اگر به طراحی لباس علاقهمند هستید، همین حالا به صفحه پک جامع آموزشی تمام دوره های خیاطی خیاطی آسان مراجعه کنید تا به صورت اصولی صفر تا صد خیاطی را یاد بگیرید و وارد بازار کار شوید.